Az előző blogban megjelent feladatsor megoldása "etető".
Ha ti is erre az eredményre jutottatok, akkor gratulálok!
És most lássuk mi is az a gondolattérkép:
Szavak, kifejezések és mondatok sajátságos elegye. Mindezek különleges elrendezésben vannak a papírra leírva.
Lényege, hogy egy téma körül csoportosulnak a kifejezések, gondolatok.
Először választunk egy fogalmat, amit körbe szeretnénk járni. Pl. most legyen ez a matematika szó.
Majd összegyűjtünk mindent, ami erről eszünkbe jut.
Bár ez a meghatározás nem felel meg egy értelmező kéziszótári szócikknek, de leírja azt, hogy mi a gondolattérkép lényege.
Itt egy kép a kezdéshez:
Nos, ez egyféle lehetőség az elinduláshoz, mindenkinek a saját verzióját kell kidolgozni.
Miért érdemes gondolattérképet használni?
Én azt tapasztaltam, hogy sokkal több ismeretet tud előhozni a gyerekekből, mint amennyire először gondolnak. Azt mondják, hogy semmi nem jut eszembe a "matematika" szóról, aztán, ha elkezdik leírni azt, ami mégiscsak bevillan, akkor egyre több fogalom jelenik meg a térképen. S ha kisebb csoportok kapják meg a feladatot, akkor egymást inspirálva végtelenné válik az ötletelés. Tanórán az időkorlát segíthet abban, hogy pontot tegyünk a gondolattérképünkre. Imádják bemutatni a csoportok az "alkotásukat"! Egymással versengenek, sokat tanulhatnak egymás munkáiból. Az ilyen típusú gondolattérképet a témakör elején az előzetes tudás felmérésére, a témakör végén a megszerzett tudás megszilárdítása végett készíttethetjük.
Másik lehetőség, ha egy tananyagot akarunk feldolgozni. Ilyenkor feltétlenül tartsuk be a gondolattérkép készítésének a szabályait, mert akkor sokkal hatékonyabb lesz a tanulnivaló memorizálása. Ugyanis gondolattérképpel könnyebb megtanulni bármit. Kidolgozom, közben már nagy részét megjegyzem. S jobban fogok rá emlékezni később is.
Egy újabb lehetőség pl. a kötelező olvasmány feldolgozása. Napról napra bővíthető.
(A gondolattérkép készítésének nagyon sok szabálya van. Legalább egy kisebb könyvnyi mennyiség, ezért most nem írom le, hiszen ezek a szabályok együtt működnek, ha csak 1-2-t sorolok fel, akkor a módszer lényege vész el. De akit érdekel, talál olyan cikkeket, amelyek részletesen leírják a módszert.)
Végül lássunk egy példát. Igaz, hogy ez nem matekos, de fantasztikus gondolattérkép, sokat lehet belőle tanulni.
Jó tanulmányozást!
Ha van kedvetek készíteni egy gondolattérképet, szívesen venném, ha megosztanátok velem!