Kicsi cica jól van, ezt onnan tudom, hogy folyton láb alatt van, nyolcasokat ír le a lábunk közt, mindent megtesz egy kis simogatásért.
Tegnap azt ígértem, hogy egy feladatsort hozok.
Néhány hete gondolkodom azon, - most, hogy már nem tanítok - mivel is tudnám segíteni a gyerekeket abban, hogy sikeresebbek legyenek a matematika tantárgyban.
Sok mindent végig gondolva rátaláltam egy feladattípusra, amit időnként beépítettem az óráimba, és úgy vettem észre, hogy szívesen foglalkoztak ezekkel a feladatokkal a gyerekek. Ezek a típusú feladatsorok az új ismeretek begyakorlását szolgálják. Pl. tanulták a törtek egyszerűsítését, bővítését, de az ismeretek megszilárdításához kell a gyakorlás. Általában a tankönyvben nincs elegendő feladat, vagy éppenséggel a tkv. feladatainak egy része házifeladat lesz, viszont az általam kifejlesztett feladatsorral tanórán is tudtunk gyakorolni. És persze az otthoni gyakorlásra is kiváló azokban a feladattípusokban, amit alaposan be kell gyakorolni. Ezek általában elég unalmasak, de azzal, hogy egy kis rejtvényt is belecsempésztem, mindjárt érdekesebb az egész. Ráadásul, amikor tanórán gyakoroltunk így, akkor voltak, akik azért siettek, hogy nekik legyen a legtöbb jó megoldásuk, de akik általában nem nagyon igyekeztek összetörni magukat a feladatmegoldásban, észre sem vették, hogy 10-15 perc alatt milyen sok feladatot megoldottak. Azt is nagyon szerették, hogy egy feladatsor megoldása után felállhattak és valahol a terem egyik félreeső sarkában leellenőrizhették a megoldásokat. Ilyenkor mindig nagyon sok csillag született. :-)
Mert a feladatsorok előnye, hogy könnyen le tudja ellenőrizni a gyermek is, hiszen a megoldás többnyire egy ötbetűs szó, (amit egy külön lapon talál). Ebből adódik, hogy 5 rövid feladatból áll egy feladatsor. Egy feladatlapon pedig 10 feladatsor található. Gyakorolni - az idő függvényében - csak néhány feladattal, vagy egy-egy feladatsorral is lehet. Én azt vettem észre, hogy amikor ráéreznek a gyerekek egy-egy feladattípus megoldási módjára, akkor szeretik befejezni az egész feladatlapot. Kíváncsiak a kis rejtvény megfejtésére, vagyis, hogy milyen szó lesz a megoldás. Minden feladathoz 10 betűből lehet kiválasztani a helyeset, így igen sokféle lehet a megoldás, kikerülve ezzel a tippelgetést. Ráadásul egy-egy feladatlap megoldása után mindig húzhattak egy rejtvényt, ami többnyire számkeresztrejtvény, mini szudoku esetleg szókereső volt. Ki nem hagyták volna!
A feladatok lényege tehát, hogy gyorsan megoldható, érdemes időkorlátot is adni hozzá. Pl. 10 perc alatt hány feladatot tud megoldani a gyerkőc. Ha 3-4 alkalmat rászánunk látszani fog, ahogyan elmélyül a tudása ebben a pici szeletében a matematikának, hiszen a második, harmadik, negyedik alkalommal egyre több helye megoldás születik.
Nem csigázom tovább az érdeklődést, lássunk egy feladatsort a bevezetővel együtt:
Egy kis elmélet, ami feleleveníti a tanultakat és szükséges a megoldáshoz:
Itt vannak a betűk és a hozzátartozó értékek:
A megoldandó feladatsor:
Végül a helyes eredmény:
Talán első ránézésre bonyolultnak tűnik, de egyáltalán nem az.
- Megoldja a gyermek a feladatsort,
- kikeresi az eredményekhez tartozó betűket,
- összeolvassa a kapott szót, (ha nem értelmes ez a szó, itt még ki tudja javítani)
- végül leellenőrzi a megoldást.
Ha van ötödikes - hatodikos gyermeked, akkor megoldhatja ezt a feladatsort.
Mi a véleményetek? Érthető? Könnyű? Nehéz? Unalmas? Érdekes?
Írd meg a véleményedet!